TYDZIEŃ MEDIACJI (TYCHY)

Rozstrzyganie konfliktów w oparciu o tradycyjny system sądownictwa powszechnego niesie ze sobą wiele trudnych emocji. Dlatego wtedy, gdy jest to możliwe, warto wziąć pod uwagę skorzystanie z alternatywnych form rozwiązywania sporów. Jedną z nich są mediacje. 

 

Mediacja i jej moc prawnaMEDIACJA I JEJ MOC PRAWNA

Mediacja to próba doprowadzenia do satysfakcjonującego obie strony rozwiązania konfliktu przy udziale mediatora, który wspiera przebieg rozmów i pomaga w wypracowaniu porozumienia.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa z mediacji można skorzystać przed złożeniem sprawy do Sądu i wtedy mamy do czynienia z mediacją pozasądową lub w trakcie trwania postępowania sądowego i wtedy jest to mediacja sądowa.

Ugoda zawarta przed mediatorem, po jej zatwierdzeniu przez Sąd ma moc prawną na równi z ugodą zawartą bezpośrednio przed Sądem i stanowi tytuł egzekucyjny, który podlega wykonaniu w drodze egzekucji komorniczej.

 

 

Cele i zalety mediacji

CELE I ZALETY MEDIACJI

Celami mediacji są:

  • stworzenie stronom warunków do wypracowania wzajemnego porozumienia
  • podjęcie próby zakończenia konfliktu w sposób ugodowy
  • realizacja zasady win/win, każda ze stron konfliktu czuje się wygrana
  • złagodzenie i wygaszenie sporu
  • budowa wzajemnej relacji opartej na zaufaniu

 

 

Zaletami rozwiązywania konfliktów poprzez mediacje są:

  • odformalizowana procedura
  • szybkość postępowania
  • budowanie lub odbudowa relacji międzyludzkich opartych na wzajemnym zaufaniu
  • osiągnięcie wzajemnie wypracowanego porozumienia
  • rozwiązywanie konfliktu na miarę potrzeb stron
  • zapewnienie równości stronom sporu
  • umożliwienie swobodnego wypowiedzenia się i prezentację swoich racji
  • brak jest przegranych, obowiązuje zasada WIN/WIN
  • poufność

 

 

 

Koszty mediacjiKOSZTY MEDIACJI

W punktach nieodpłatnej pomocy prawnej oraz w punktach nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego mediacja jest usługą świadczoną BEZPŁATNIE, dla osób które nie są w stanie ponieść kosztów odpłatnej pomocy prawnej.

Postępowanie w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich przy udziale Wojewódzkiego Inspektora Inspekcji Handlowej jest dla konsumentów NIEODPŁATNE. Regulamin może przewidywać pobieranie od konsumentów opłat, jeżeli ich łączna wysokość nie utrudnia znacząco konsumentowi dostępu do pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich.

 

 

 

ZADZWOŃ I UMÓW SIĘ NA DARMOWĄ PORADĘ PRAWNĄ:

  • telefonicznie pod nr tel. 32 776-30-31 w godzinach pracy urzędu lub
  • elektronicznie poprzez email npp@umtychy.pl lub stronę https://zapisy-np.ms.gov.pl/ 
  • osobiście – w Biurze Obsługi Klienta Urzędu Miasta Tychy, al. Niepodległości 49.

Strona internetowa Stowarzyszenia DOGMA – Zakładka TYCHY

Masz pytania, potrzebujesz porady? Zadzwoń i umów się!

PROFIL STOWARZYSZENIA DOGMA NA FACEBOOKU – POST Z INFORMACJAMI NA TEMAT ZAPISÓW DO PUNKTÓW PORADNICZYCH

 

 PROFIL STOWARZYSZENIA DOGMA NA FACEBOOKU
– POST Z INFORMACJAMI NA TEMAT ZAPISÓW DO PUNKTÓW PORADNICZYCH

 

 

Kto może zostać mediatorem?

KTO MOŻE ZOSTAĆ MEDIATOREM?

Mediator jest moderatorem dyskusji pomiędzy zwaśnionymi stronami, który usuwa występujące bariery komunikacji, aby strony doszły do wzajemnie akceptowalnego porozumienia. Mediatora nie można powołać na świadka w przypadku nie dojścia stron do porozumienia i konieczności wytoczenia powództwa. Mediatorem może zostać zgodnie z art. 183 kodeksu postępowania cywilnego osoba fizyczna, mająca pełną zdolność do czynności prawnych, korzystająca w pełni z praw publicznych.

  • Mediator posiada fachową, profesjonalną wiedzę ukierunkowaną na pomoc w rozwiązywaniu sporów i konfliktów.
  • Ma wiedzę teoretyczną i praktyczną, która stanowi narzędzie do zażegnania konfliktu pomiędzy stronami.
  • Mediator nie posiada władzy podejmowania decyzji za strony konfliktu, nie może narzucić im własnego zdania lub rozwiązania problemu. Pomaga stronom we wzajemnym wysłuchaniu się, przedstawieniu argumentów oraz odnalezieniu wspólnych interesów i wypracowaniu możliwych rozwiązań.
  • Mediator musi zachować wszystko, o czym dowiedział się w trakcie mediacji, w tajemnicy. Nie ma prawa udostępniać informacji z przebiegu mediacji innym osobom, chyba, że strony obopólnie wyrażą na to zgodę.

Na podstawie obowiązujących przepisów prawa mediator zobowiązany jest do przestrzegania zasady POUFNOŚCI, BEZSTRONNOŚCI, NEUTRALNOŚCI oraz DOBROWOLNOŚCI.

 

 

 

Mediacja w sprawach konsumenckich

MEDIACJA W SPRAWACH KONSUMENCKICH

Przedmiotem mediacji w sprawach konsumenckich mogą być:

  • sprawy o obniżenie ceny zakupionego towaru
  • sprawy o wymianę wadliwego towaru
  • sprawy o zwrot pieniędzy za zakup towaru
  • sprawy o reklamację nieprawidłowo wykonanej usługi
  • sprawy związane z niemożnością dojścia umowy do skutku
  • spory związane z postanowieniami zawartymi w umowie sprzedaży, umowach o świadczenie usług: telekomunikacyjnych, turystycznych, przewozowych i pocztowych, energetycznych, edukacyjnych

Mediacje dotyczące spraw konsumenckich mogą być prowadzone przez Wojewódzkiego Inspektora Inspekcji Handlowej.

 

 

Mediacja w sprawach spadkowychMEDIACJA W SPRAWACH SPADKOWYCH

Przedmiotem mediacji w sprawach spadkowych mogą być:

  • sprawy o zapłatę zachowku
  • sprawy o dział spadku
  • sprawy o ustalenie masy spadkowej
  • sprawy o realizację poleceń i zapisów zawartych w testamencie

 

 

 

 

 

ZADZWOŃ I UMÓW SIĘ NA DARMOWĄ PORADĘ PRAWNĄ:

  • telefonicznie pod nr tel. 32 776-30-31 w godzinach pracy urzędu lub
  • elektronicznie poprzez email npp@umtychy.pl lub stronę https://zapisy-np.ms.gov.pl/ 
  • osobiście – w Biurze Obsługi Klienta Urzędu Miasta Tychy, al. Niepodległości 49.

Strona internetowa Stowarzyszenia DOGMA – Zakładka TYCHY

Masz pytania, potrzebujesz porady? Zadzwoń i umów się!

PROFIL STOWARZYSZENIA DOGMA NA FACEBOOKU – POST Z INFORMACJAMI NA TEMAT ZAPISÓW DO PUNKTÓW PORADNICZYCH

 

 PROFIL STOWARZYSZENIA DOGMA NA FACEBOOKU
– POST Z INFORMACJAMI NA TEMAT ZAPISÓW DO PUNKTÓW PORADNICZYCH

 

 

Komentowanie wyłączone.

Powiększ czcionki
Social